Zvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

Zašto je poticanje senzorne integracije važno?

Uspješna senzorna obrada važna je za mnoge svakodnevne funkcije, kao što su sposobnost učenja, pažnja, vještine grube i fine motorike, osjećaj kretanja, ravnotežu, motoričko planiranje, vještinu govora i jezika, emocionalnu regulaciju, samopoštovanje..

Djeca danas mnogo vremena provode u sjedilačkim aktivnostima, u zatvorenim prostorima i često pred tv uređajima, pametnim telefonima, tabletima. To nikako nisu uvjeti koji osiguravaju dobar razvoj senzorne integracije. Za djecu predškolske dobi temelj dobre senzorne integracije su aktivnosti koje stimuliraju u najvećoj mjeri ranije navedene osjetilne sustave – dodir, kratanje, ravnotežu. Poticanjem tih osjetilnih područja, kod djeteta se razvija bolja koordinacija i osjećaj za prostor. Takvi poticaji doprinose razvoju grube motorike (trčanje, penjanje, skakanje), a tek to stvara dobru osnovu za razvoj fine motorike (crtanje, pisanje, rezanje).

Pravovremeno i primjereno poticanje osnovnih osjetila u ranoj dječjoj dobi, kad mozak ima najveći potencijal za razvoj, povećava broj sinapsi u mozgu. Time se stvara bolji potencijal za učenje, što osigurava kasnije lakše svladavanje složenih vještina (npr. vještine potrebne za polazak u školu).  Ako u primjerenoj dobi ne potičemo dijete, neke funkcije i vještine nikad se neće razviti u punom opsegu.

Kako prepoznati ima li dijete teškoće senzorne integracije?

Dijete koje ima teškoće u senzornoj integraciji može:

  • pretjerano reagirati na dodir, kratanje, vidne i zvučne podražaje, okuse, mirise
  • nedovoljno reagirati na dodir, kretanje, vidne i zvučne podražaje, okuse, mirise
  • biti neobično živo ili neobično pasivno
  • biti impulzivno, nemirno, nepažljivo
  • slabo osjećati svoje tijelo
  • imati nerazvijene motoričke vještine (grube ili fine motorike), biti nekoordinirano, često padati, spoticati se
  • imati problema s istodobnim korištenjem obiju strana tijela ili teško prelaziti središnju os tijela (npr da teško može koristiti desnu ruku u prostoru lijeve)
  • imati problema u motoričkom planiranju – organiziranju svog tijela za složenu aktivnost
  • lako se zamarati, biti klonulo i iznemoglo
  • imati slabe oralno-motoričke vještine (poteškoće sa žvakanjem ili govorom)
  • pogrešno procjenjivati udaljenost između sebe i drugih osoba i predmeta
  • imati slab osjećaj za ritam i vrijeme
  • sporo reagirati na verbalne upute, pitanja, djelovati zbunjeno
  • brzo se emocionalno uznemiriti kad stvari nisu kako treba
  • teško prihvaćati nove stvari – novu hranu, igračke, igre, odjeću, raspored namještaja u sobi, novog odgojitelja
  • teško se nositi s prijelazima između aktivnosti
  • teško se aktivirati ili smirivati (teško buđenje i teško usnivanje)
  • imati teškoće hranjenja, izbjegavati ili tražiti određenu vrstu hrane, određene okuse, mirise

Poteškoće u senzornoj integraciji mogu se kod različite djece izražavati na različite načine i varirati iz dana u dan. Najčešće upozorenje su neuobičajene reakcije djeteta na različite osjete (traži prekomjerno podraživanje ili izbjegava uobičajene podražaje). Ponekad ponašanje djeteta može biti zbunjujuće za okolinu i ponašanje djeteta se opisuje kao „teško“.

Većina djece s teškoćama u razvoju ima teškoće senzorne integracije i potrebno im je dodatno poticanje. Međutim, većina djece povremeno ima teškoće s osjetilnom obradom, a svako dijete urednog razvoja može imati koristi od poticanja senzorne integracije.

 

Marina Barbir. mag.psiholog

© 2021 Dječji vrtić "Mali svijet". Sva prava zadržana.
Naše web stranice koriste kolačiće kako bi Vama omogućili najbolje korisničko iskustvo, za analizu prometa i korištenje društvenih mreža.
Više informacija Prihvaćam sve kolačiće Odbijam