ŠTO VAŠE DIJETE TREBA ZNATI PRED POLAZAK U ŠKOLU?
Prelazak iz vrtića u školu predstavlja veliku promjenu za dijete, ali i za roditelje. Mnogi se roditelji pitaju je li njihovo dijete spremno za školu, treba li znati čitati i pisati, koje vještine i znanja mora usvojiti da bi mogli sa reći da je spremno za školu...
Iako su čitanje i pisanje vještine koje dijete uči u školskoj dobi, da bi ono moglo nesmetano učiti i usvajati određena znanja potrebno je prije polaska u školu, točnije u predškolskoj dobi mora imati usvojene predvještine čitanja i pisanja koje su preduvjet za kasniji razvoj čitalačkih vještina. Temelji za nesmetano usvajanje predvještina čitanja i pisanja podrazumijevaju uredan govorno-jezični razvoj, uredan razvoj pažnje, pamćenja, koncentracije, te auditivne i vizualne percepcije, važne za učenje čitanja i pisanja.
Za razvoj čitanja i pisanja važan je razvoj fonološke svjesnosti, tj. sposobnosti rastavljanja riječi na glasove i sastavljanja glasova u riječi, povezivanje glasova (fonema) sa slovima (grafemima) i na kraju, razumijevanje napisane riječi. Razine razvoja fonološke svjesnosti kod djeteta urednog govorno-jezičnog razvoja idu slijedećim redoslijedom:
- Prepoznavanje i slaganje rime (3-4 god.);
- Prepoznavanje i segmentacija slogova (4-5 god.);
- Prepoznavanje prvog glasa u riječima (5,5 god.);
- Rastavljanje riječi na glasove i sastavljanje glasova u smislene cjeline – riječi (6 god.);
- Stvaranje veze glas – slovo (6,5 god.);
- Sposobnost stvaranja novih riječi dodavanjem, oduzimanjem ili premještanjem glasova u riječima (7 god.).
Prije polaska u školu treba znati prepoznati i napisati većinu slova, napisati svoje ime, pročitati jednostavnije riječi, brojati do 10 te pisati brojeve, znati povezati broj s količinom, prepoznati i imenovati većinu boja.
Dijete bi također trebalo imati razvijene opće pojmove: svoje ime i prezime, godišnja doba, dani u tjednu, suprotnosti, doba dana, jučer/danas/sutra, više/manje, gore/dolje, ispod/iznad. Vrlo je važna uredna razvijenost grafomotorike, tj. pravilan hvat olovke te sposobnost povlačenja ravnih i valovitih linija.
Preduvjeti za nesmetan razvoj predvještina čitanja i pisanja kod djeteta su:
- Uredan govorno-jezični razvoj;
- Sposobnost djeteta da razumije ono što govori, da razumije govor drugih, da razumije sadržaj priče, te da ju samo može prepričati;
- Uredan izgovor svih glasova do šeste godine;
- Rečenica uredne gramatičke strukture;
- Lako uči pjesmice napamet;
- Uočava i stvara rimu;
- Lako i dobro pamti pjesmice, priče, slike i događaje;
- Uredna pažnja i koncentracija;
- Motorički spretno;
- Pokazuje interes za crtanje i pisanje.
Mateja Paulić, mag. logoped