Ispis

Korisnička ocjena: 3 / 5

Zvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica aktivnaZvjezdica neaktivnaZvjezdica neaktivna
 

BROJALICE

Brojalica je pristupačna djeci jer se lako pamti, ima ritam, melodična je. Predškolskoj i mlađoj školskoj djeci je prihvatljiva jer iskazuje elementarnost, kratkoću i jednostavnost. Odlikuje se lakoćom izgovora slogova, kratkim slogovima često sastavljenima od jednoga samoglasnika i dva suglasnika. Brojalica je sredstvo igre, poticaj za igru, dopuna igri i igra sama. Često je izvor novih ideja. Omogućuje izmišljanje šaljivih riječi, novih kovanica i novih pokreta.

Vrijednost brojalice u odgojno-obrazovnom radu s predškolskom djecom posebno se vidi u:

         Brojalice su značajne za razvitak govora, verbalnu komunikaciju. Potiču na govornu aktivnost, oslobađaju dječji govor, motiviraju djecu da govore slobodno i tečno, bogate dječji rječnik, pridonose pravilnom izgovoru pojedinih glasova, smanjuju govorne smetnje, izgrađuju dikciju, naglasak, intonaciju. Obogaćuju dječju spoznaju, motiviraju djecu na kreativne govorne igre prema vlastitom interesu.

U razvitku spoznajnih sposobnosti osobito pridonose razvitku pamćenja, jer tekst brojalice treba upamtiti. Usvajaju se nove činjenice, potiče mišljenje, bogati se predodžbeni svijet. Razvija se slušna percepcija, pozitivne emocije, smisao za lijepo, budi se interes za tu vrstu govorne komunikacije i igre riječima.

         Za brojnu djecu brojalica je snažan poticaj govorne kreativnosti. Izmišljaju se novi tekstovi, nadograđuje se stari poznati tekst, izmišlja šaljivi tekst, djelomično ili u cjelini. U izmišljanju brojalica poticaj može biti neposredna stvarnost, konkretni predmeti, tekst i slikovnice, lutke, instrumenti, pisma, pjesme i dr. Svaka sredina u danom trenutku može inspirativno djelovati na dijete.

         Brojalice razvijaju ritam i pokret. Ritam se može demonstrirat pokretom: prstima, šakom, rukama, nogama i tijelom. Izgovor brojalice uz pokret može se izraziti pljeskanjem, njihanjem, mahanjem ruku, njihanjem tijela, poskakivanjem i slično. Mogu se koristit raznovrsni instrumenti: udaraljke, zvečke, bubnjevi, triangli. U ritmu se može skandirati visokim, niskim tonom, polako ili brzo, tiho ili glasno. Ritam se može izraziti pucketanjem prstima, tapšanjem po ramenu, koljenima. Ritmom se razvijaju kinestetička osjetljivost, sluh i motorika.

         Brojalica se može koristiti u stvaranju raspoloženja, kao uvod u određenu aktivnost, u tijeku ili na završetku neke aktivnosti, u organiziranom radu ili slobodnim aktivnostima. Ona može biti poticaj za crtanje, modeliranje i muzičko-scensko izražavanje.

         Treba također voditi računa o individualnim razlikama i mogućnostima djece. Kao što postoje razlike u psihofizičkim i psihomotornim sposobnostim (koordinacija pokreta i govora, spretnost, brzina), tako postoje i razlike u senzornim sposobnostima (slušne, vizualne), mentalnim (pamćenje, mišljenje, percepcija, mašta, govor, pažnja), kao i u razvitku emocija i motivaciji. Određeni interes treba znati pobuditi jer interesi nisu uvijek zadani. Jedno će dijete biti oduševljeno jednom brojalicom, a drugo neće. Netko će brojalicu usvajati teško, a netko s lakoćom. Bit će djece koja će novo znanje odmah primijeniti u igri, kao i onih koji će to učiniti mnogo kasnije. Od dvije ili tri izgovorene brojalice, djeca će izabrati najdražu. Kad im se nešto sviđa, ili kad nešto zavole, djeca traže da se to često ponavlja.

Neke od brojalica koje možete koristi u igri sa svojom djecom, u svrhu poticanja i razvoja govornih i spoznajnih sposobnosti, te ritma i pokreta:

Jedan, dva, tri, četiri, pet,

šest, sedam, osam, devet, deset,

izašao bijeli Mjesec, na Mjesecu piše,

ti ne igraš više (ne volim te više).

***

Jedan, dva,

Mjesec na dnu rijeke sja,

tri, četiri,

zaspali su svi leptiri,

pet, šest,

zec donio novu vijest,

sedam, osam,

nek se svlači tko je pospan,

devet,

hej, pospanci, svi u krevet.

***

Jedan, dva, tri

što znam ja, ne znaš ti.

Jedan, dva, tri,

moj prijatelj si ti.

***

Četiri su strane svijeta,

Zemlja se kroz vrijeme šeta,

istok, zapad, sjever, jug,

put je kratak, put je dug.

****

Pliva patka preko Save,

nosi pismo na vrh glave,

u tom pismu piše,

ne volim te više.

***

En den dore,

duboko je more,

a u moru ribice,

tanke kao šibice.

En den dore,

duboko je more,

a u moru kit,

rodio se Split.

***

Ide medo u dućan,

nije rek′o «Dobar dan!»

Idi medo van,

nisi rek′o «Dobar dan!»

***

Ide maca oko tebe,

pazi da te ne ogrebe.

Čuvaj mijo rep,

da ne budeš slijep.

***

Kiša pada na travicu,

mrav se skriva pod gljivicu,

poručuje kiši mrav,

padaj kišo svaki dan,

kupio sam kišobran.

***

Eci, peci, pec,

ti si mali zec,

a ja mala vjeverica,

eci, peci, pec.

***

Jedna vrana gakala,

i u polju skakala,

uto dođe crni kos,

i odgrize vrani nos.

***

Iš′o medo u šumicu,

izgubio papučicu,

kakve li je boje,

to mi reci ti,

ako znaš brojati (do 3, 5...)

***

Piju, piju, piju, pi

glasali se pilići,

mama koka pita:

«Treba li vam žita?»

«Nismo gladni mamice,

pojeli smo crviće.»

***

Pi pi, pi pi, pi pi, pi

mama mama gdje si ti?

Ko ko, ko ko, ko ko, da,

evo djeco tu sam ja.

Pi pi, pi pi, pi pi, pi

gladni smo ti mama mi.

Ko ko, ko ko, ko ko, da,

meni zrno, vama dva.

***

Ide maca preko puta,

nema kape ni kaputa,

ova zima baš je jaka,

maci strši svaka dlaka,

ona drhće, sva se ježi,

prema toploj peći bježi.

***

Iza brda plava,

miš maleni spava,

miša mačka ljulja, postelja ga žulja,

ne može da leži,

bježi mišu, bježi.

***

Tri su miša iz Drniša,

došla raku da ih šiša.

Pogleda ih majstor rak,

i napravi cak, cak, cak,

pa nabrusi nožice,

i do gole kožice,

ošiša sva tri miša iz Drniša.

***

Bubamare se sastale,

i na pčele napale,

kakav je to red,

što nedate med.

Pčele rekle: radite,

pa se medom sladite.

***

Kod bubice dangubice,

stigle gošće neradnice,

kako koja s neba pala,

za igru je samo znala,

u krug stala buba mala,

dangubice prebrojala.

Ne znam što joj bi,

samo reče: «Žmiriš ti».

***

Boc boc iglicama,

ne diraj ga ručicama,

bode bode jež,

bit će suza, bjež.

***

Riba Trlja more prlja,

riba List pleše tvist,

riba Mol trpi bol,

ribe Srdele mrze gradele,

riba Gira morsku gitaru svira.

***

Mali Pero mačku tjera

i kaže joj šic,

seka daje maci mlijeka

i zove je mic, mic, mic.

***

Mišu, mišu, mišiću,

hočeš li kabanicu,

ide mišić tip, tap, top,

mišolovka za njim klop.

***

Ja sam šečer,

ti si led,

zajedno smo

sladoled.

Jabučice crvena

na visokoj grani.

Hajde, hajde, jabuko,

ti na zemlju padni

***

Snjegoviću maleni,

nosić ti je crveni.

To je mala mrkvica

mjesto malog nosića.

***

Berem, berem grožđe

dok čuvar ne dođe,

a kad čuvar dođe,

obrano je grožđe.

***

Točka, točka, točkica,

gotova je glavica,

duge uši, tanak vrat,

trbuh mu je kao sat,

male ručice, male nožice,

evo našeg Jožice.

***

Prste ima ruka svaka,

kad je stisneš to je šaka.

Bum, bum, bumbum, bum,

to je pjesma laka.

Igraju se ruke dvije,

tko će bolje, tko će prije.

Bum, bum, bumbum, bum,

to je pjesma laka.

Mateja Paulić, mag. logoped